IAB-rapport bevestigt: Digitale verdienmodellen onmisbaar voor gezond medium
Woensdag 6 juli 2022Onlangs publiceerde het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) haar AdEx Benchmark report 2021. IAB Europe is een Europese kennis- en belangenorganisatie voor bedrijven in de digitale marketing-/advertisingsector en doet regelmatig onderzoek naar ontwikkelingen en trends in de advertisingmarkt.
De belangrijkste bevindingen in het rapport:
- De Europese omzet in digitale advertising is in 2021 met 30,5% gestegen.
- Video-advertising levert met 46,2% het grootste aandeel in de groei.
- De bestedingen aan digital-audio-advertising groeiden met 50,7%, maar het is nog een klein segment, dat slechts 3% van de totale groei voor haar rekening neemt.
- Meer dan de helft van de Europese digital-advertising-jaaromzet komt voor rekening van programmatic advertising. Dit is geautomatiseerd adverteren via internationale advertisingplatforms, vooral populair in de consumentenmarkt.
Het rapport geeft een goed beeld van de trends en ontwikkelingen in de markt van consumentenadvertising. De vakmediamarkt is niet 100% vergelijkbaar met de consumentenmarkt, maar over het algemeen landen ontwikkelingen in de advertisingmarkt voor consumenten met vertraging van een aantal jaren deels ook in de advertisingmarkt voor professionals. Het rapport maakt wat ons betreft wel duidelijk dat een medium dat niet inzet op digitale advertisingmodellen, de boot gegarandeerd gaat missen. In de vakmediamarkt is er nog tijd en ruimte om verdienmodellen digitaal te innoveren, maar langer wachten is niet verstandig.
De bevindingen van het rapport ondersteunen de keuze die Performis jaren geleden al maakte, om vol in te zetten op het ontwikkelen en implementeren van digitale verdienmodellen voor ledenorganisaties. Zo kunnen wij bij de ontwikkeling van websites voor verenigingen en redacties innovatieve digitale verdienmodellen integreren en exploiteren, dankzij onze Hello Members-cloudsoftware.
Wil je meer weten over onze digitale verdienmodellen? Neem contact op.
Misha Stork
Mail: info@performis.nl